البيت بيتك اكيد
نصائح نادره R2

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
تحياتي ♥️ احمد رشوان ♥️ المدير العام ♥️
وادارة المنتدي ♥️♥️
البيت بيتك اكيد
نصائح نادره R2

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
تحياتي ♥️ احمد رشوان ♥️ المدير العام ♥️
وادارة المنتدي ♥️♥️
البيت بيتك اكيد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حلمنا العربى يتحقق هنا نجتمع من كل مكان فى بيت واحد

الرئيسيةالبوابة*أحدث الصورالتسجيلدخول

نصائح نادره

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
بوجاسم
عضو ذهبى
عضو ذهبى
بوجاسم

نصائح نادره Empty
مُساهمةموضوع: نصائح نادره   نصائح نادره Icon_minitimeالجمعة مارس 27, 2009 1:34 pm

نصايح منزلية نااادرة ما تلاقونها فى مكان ثاني . .[size=24]
طبعا بلاوى زرقا بتلاقونها فى البيت سواء كنتم ستات أو سبعات او رجالة .. ما تقلقون ...

نصائح نادره Eh_s20(4)
1- لمنع صوت صرير الابواب..غرقوا المفصلات فازلين(ريوف عليها الفازلين تجيبه من اليابان )

2- المكواة اللى بتتملا مويه لما تتسد فتحات البخار .. إذا كنت متزوجه اطلبى من زجوك يغيرها .. ولو موافق قوليله مانيب كاوية ملابسك وريه العين الحمراء نصائح نادره 017 .. اما إذا كنت انسه يا حيل الله يا قوي الحيل نقولك الطريقة .. شغلى المكواة ولين تصير حامية .. وبعدين افصليها من الكهرباء وامليها خل وبعد كام دقيقة فضى الخل منها وامليها مويه هتلاقى البخار يطلع ولا احلىىىى منه نصائح نادره Vor

3- حبر وقع على السجادة او الموكيت.. هاتى ملح وحطيه فوق بقعة الحبر فى ساعتها ما هوب ناس تموت وناس تحيا وتحطيه ثانى يوم .. وبعدين اجرفى الملح من على السجادة بمعلقة شاى..وكررى العملية هذا لو لسة فى اثار للبقعة .. وبعدين امسحى مكان البقعة باليمون لانه بيمتص اللى باقى من الحبر ..

نصائح نادره Eh_s20(19)
4- الملابس اللي عليها دم <<< إذا كان دم أدمي فهذي مصيبة يمكن تكونين مسوية مصيبة وهذا مايغسله إلا الثار خخخخخخخخخ أما إذا كان دم حيوان فهذا دليل على الكرم <<<<< اللحين وش دخل هذا بالموضوع المهم الملابس اللي عليه بقعة دم لا تغسلينها بموية حاره لأن الموية الحارة تثبت البقعه اكثر واكثر ... اغسليها بمويه باردة مع الصابون وحطى كلور لو الغسيل ابيض..

5- فرد من الاسرة المالكة <<<<<<< جابت العيد ........ لا من جد فرد من الأسرة كالعادة كل ما ياكل ياكول بكل حواسه مما يؤدى لتناثر بعض بقع الزيت على الملابس .. بودرة التلك على الملابس فى ساعتها فوق البقعة واتركيها كام ساعة واغسليها هتلاقيها راحت ..

6- اذا طالعين رحلة او سفره قصيرة وعندكم زرع فى البيت وخايفين عليه يموت عشان ما فيه احد راح يسقيه .. املوا زجاجة مويه واغرزوها فى طينة الزرع.. ما هوب تدلقونها خذوا بالكم .. انا حاولت بس ابدااا كل مرة تندلق لحد ما الزرعة اشتكت وشرقت وماتت من كثر المويه اللى اندلقت عليها علشان ماني عارفة اثبت الزجاجة .. المهم اللى هتنجح معه العملية ذى .. يكون الزرع بيمتص القدر اللى بيحتاجه من الزجاجة .. تصلح العملية هذى لو بتغيبون اسبوع ..
نصائح نادره Eh_s20(17)

يؤيؤيؤ والله تعبت ..

يا ربي ماني قادره الحق على البلاوي ..

راح اكمل يا انا يا البلاوي المتحدفه علي من كل نحيه

7- لكى تبدو الستائر كالجديدة بعد غسلها قومى بنقعها فى ماء بارد وصابون مبشور لفترة قبل غسلها وعند الشطف قومى باضافة قليل من النشا الى الماء فتبدو الستائر كالجديدة تماما..

8- للتخلص من مكان ثنية الفستان (اذا اردتى تطويله) قومى بتندية مكان الثنية بقطعة اسفنج مبللة بالخل ايه الجمال دى يا صلاة النبي ...

9 - للتخلص من ضغط الحذاء الضيق على القدم مما يؤدى للشعور بالالم قوموا بضغط المناطق الضاغطة فى الحذاء من الداخل بالصابون الجاف(ترا ما لي دعوى لو طلعت رغاوى وانتوا ماشيين .. انتبهوا تمشون جنب مويه )
10 - الادوات المطلية بالكروم يمكن الحفاظ عليها من الصدأ بدهنها كل فترة بالفازلين . والله الفازلين رخيص عند فوائده اللي نشوفها .........
11 - الادوات والاوانى النحاسية يمكن ثقلها وتنظيفها بحيث تكتسب رونقا ولمعانا بدعكها بانصاف الليمون المغموس فى الملح على ان تتركوا عصير الليمون على سطح تلك الاوانى والادوات لعدة ساعات قبل القيام بتلميعها بقطعة قماش جافة.

12 - اضافة قليل من النشادر الى ماء غسل الاقطان والستائر يمنع تلك الاقمشة من الكرمشة ( أحلىىىى بكذا يمكن انا نعالج به تجاعيد الوجه لقينا طريقه جديدة ريوف ) ويضفى عليها بياضا ناصعا ( شوفتوا بديل للفير اند لفلى ) لكن احرصوا على عدم عصر الستائر فى الغسالة الكهربا (وهو فى غسالة يدوى!!) لان عصرها يؤثر على نسيجها ورونقها.. اعصريها بيديك هيحافظ على رونقها وانت راح تلبسين الجبس شهر ..

ولسى المشوار طويل ....

معليش اصلي بستوعب باقي البلاوي اللي راح تصير

منورين والله..

14 - للى بيخافون من الصراصير .. ادلقوا فى ابلاعات كمية مطهر او كيروسين كل فترة عشان تضمنون عدم دخول حشرات ..

15 - نقطتين أو ثلاثة من الليمونة فى الجزء اللى تحطون فيه المويه التابع للمكواة راح يعمل ريحة حلوة للملابس .

16 - لتنظيف اوراق الزرع بعد ازالة التراب من عليه امسحوه بقطنة مبلولة بلبن ( لازم ماركة ناقه بالصمان )

17 - الزهور الصناعية تنظف بسهولة مع الاحتفاظ بلونها ورونقها اذا تم تعريضها لبخار الماء المنبعث من اناء فيها ماء مغلي ثم رشيها بمثبت الشعر . يا مثبت العقل والدين

18 - لو كان عندكم قطط مزعجة وتتجمع على اكياس الزبالة الله يكرمكم اللى عادة تكون بره البيت ممكن التخلص منهم بمنتهى السهولة.. تجمعون القطط و تدوهم هدايا للناس المتزوجين عشان يذبحونها عند زوجاتهم ( عملية تخويف ) أويعملون عليها ملوخية .. ( ماهى مش مختلفة كثير عن الارانب ) .. للتخلص من ازعاج القطط .. حطوا قليل من النشادر المخلوط بالماء والخل عند فوهة صندوق الزبالة او حواليه وقابلونى لو لقيتوا قطة واحدة .. بس ترا مالي دعوة لو جت فيران كثيرة

19 - لتنظيف الفضة اغلى لتر مويه وحطى عشرة جرام شبة ثم اغمسى قطعة صوف فى المحلول وادعكى بها الفضة زين وبعدين اشطفيها بالسائل هذا نفسه ...

20 - لو عندكم نباتات ظل من الحاجات الكويسة لنموه طحن قشر البيض المسلوق ووضعه فى طينة النبته وايضا مويه البيض المسلوق لما تبرد سقوا فيها الزرع لأنها مفيدة جدا
احمد رشوان
المدير العام
المدير العام
احمد رشوان

نصائح نادره Empty
مُساهمةموضوع: رد: نصائح نادره   نصائح نادره Icon_minitimeالسبت يونيو 22, 2013 2:36 pm

والله معلومات
نااااااادره  بجد
تسلم ايدك ايو جاسم

منور الدنيا والله

واحله حاجه خفت الدم الفي كل معلومه

دمت بخير وود

نصائح نادره
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» صور نادره ...وان كانت مكررة اعتدر
» كنز المعلومات صور نادره جدا جدا مع معلومات اتحداك كنت تعرفها من قبل ♥